بلاگ

چاپ فلکسو چیست و چه کاربردهایی دارد

فلکسوگرافی، به عنوان یک روش چاپ، از صفحات یا کلیشه‌های قابل انعطاف استفاده می‌کند. این صفحات معمولاً با استفاده از تصاویر منفی که قرار است چاپ شوند، به روش لیزری حکاکی می‌شوند و سپس روی غلتک‌های دوار پیچیده می‌شوند. با استفاده از این غلتک‌ها و با ترکیب جوهرهایی که سریع خشک می‌شوند و همچنین (در بسیاری از موارد) با استفاده از گرما برای تنظیم سریع جوهر، می‌توان ورق‌های بزرگ مقوای موجدار را با سرعت بسیار بالا از طریق فشار تغذیه کرد. تمامی عملیات از جمله برش، تا کردن و سایر فرآیندها می‌توانند به صورت “درون خطی” از طریق چاپگر انجام شوند.

فرآیند چاپ فلکسو چگونه است ؟

فرآیند چاپی فلکسو به عنوان یکی از پرسودترین و با بالاترین نرخ رشد در میان تمام فرآیندهای چاپی شناخته می‌شود. به دلیل توانایی چاپ فلکسو بر روی انواع گسترده‌ای از سطوح چاپی، در بسیاری از محصولات و کاربردهای مختلف استفاده می‌شود.

یکی از زمینه‌هایی که چاپ فلکسو در آن بسیار فعال است، زمینه چاپ بسته‌بندی مواد غذایی است. این فرآیند به راحتی قادر است بر روی سطوح غیرمتخلخل، که در بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شوند، انجام شود. همین ویژگی باعث می‌شود چاپ فلکسو مناسب برای چاپ روی کیسه‌های پلاستیکی نیز باشد. در ضمن، چاپ فلکسو در زمینه‌هایی مانند چاپ کاغذ دیواری، چاپ تقویم، چاپ کتاب و بسته‌بندی‌های تتراپک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این فرآیند می‌تواند بر روی انواع سطوح چاپی اعم از فیلم‌های پلاستیکی، پلی استری، پارچه و حتی فیلم‌های متالایز (فیلم‌های پلیمری با لایه نازکی از آلومینیوم) انجام شود.

چاپ فلکسو در دنیای امروز چقدر اهمیت دارد ؟ 

امروزه فلکسوگرافی به عنوان برترین روش چاپ برجسته شناخته شده و از روش چاپ لترپرس نیز سبقت گرفته و روز به روز رو به پیشرفت است. چاپ فلکسو يا فلکسوگرافی با استفاده از پلیت های ژلاتینی و یا فتوپلیمر و مرکب رقیق که سرعت خشک شدن آن زیاد است و یا مرکب پایه آب و با ماشین های چاپ فلکسو که همگی به صورت رول چاپ می کنند، انجام می شود.

چاپ فلکسو را معمولا یک روش چاپی ساده به شمار می آورند که در آن از سیستم های مرکب دان ساده استفاده شده و سیستم تغذیه آن به شکل رول است. لترپرس در مقایسه با چاپ فلکسو، از مرکب غلیظ و با چربی زیاد استفاده می کند و برای تغذیه مرکب، سیستم مرکب دان پیچیده تری به منظور نوردکردن مرکب و تبدیل آن به لایه های نازک، نیاز دارد.

چاپ فلکسو گونه‌ ای از چاپ‌های برجسته است که در آن کلیشه لاستیکی حاوی طرح مستقیما با جنس چاپ شونده در تماس است. این روش چاپ به دلیل استفاده از کلیشه‌های لاستیکی قابل انعطاف(فتو پلیمر)، «فلکسو» نام گرفته‌است. چاپ فلکسو عموما برای چاپ بر روی سطوح نایلونی کاربرد دارد.

فلکسو چاپی است که بیشتر در خدمت بسته بندی کالا قرار دارد. این نوع چاپ که در زمرهٔ چاپ‌های برجسته قرار دارد قابلیت چاپ بر روی فیلم، پلاستیک، سلفون، کاغذ و مقوا را دارا است و به هنگام چاپ بر روی کارتن‌های پلاستیکی، سلفون یا هر صفحهٔ شفاف دیگر می تواند سطوح را به صورت موضعی و بر حسب نیاز با مرکب سفید پوشش دهد.

فلکسو یکی از روش چاپ برجسته شناخته شده که در سال ۱۹۹۰ برای چاپ پاکت و ساک های کاغذی اختراع شد و از روش لتر پرس نیز سبقت گرفته فلکسو یک روش چاپی ساده به شمار می رود که از سیستم های مرکب دان ساده استفاده شده و سیستم تغذیه آن به شکل رول است

فلکسوگرافی بطور معمول روشی است که بیشتر برای بسته بندی استفاده می شود . یک چاپ فلکسو با انداختن تصویر مورد نظر به عنوان یک طرح برجسته و سه بعدی بر روی یک ماده پلاستیکی یا پلیمر مانند چاپ با سیب زمینی کودکان بدست می آید . اندازه ی مشخصی از جوهر بر روی سطح صفحه چاپ ) یا استوانه چاپ ( توسط یک غلطک مالیده می شود . سپس سطح چاپ به گردش در می آید و با کاغذ تماس پیدا می کند . فلکسو بدین دلیل نامگذاری شده است که در اصل به عنوان روشی برای چاپ بر روی مقوا که با سطحی خیلی ناصاف استفاده می شده است . ضروری است . که صفحه ی چاپ با مقوا تماس پیدا کند .

به این دلیل انعطاف پذیر است . نقاط چاپ نشده برجسته بر روی مقوا نباید با جوهر بر صفحه چاپ تماس پیدا کند . به این دلیل نقاط چاپ نشدنی بر صفحه ی چاپ عمیق تر حک می شوند . در اصل فلکسو خیلی خاص از ظرافت بوده است .

در چند دهه اخیر پیشرفت های بسیاری در جنس و روش تهیه ی صفحه ی چاپ ) نور دهی عکاسی و حکاکی مستقیم توسط لیزر ( انجام شده است.

امروز چاپ تمام رنگی با فلکسو ممکن شده است . مزیتی که فلکسو گرافی نسبت به لیتوگرافی دارد این است که می توان از جوهر های بیشتری برای چاپ استفاده کرد . همچنین فلکسوگرافی قابلیت چاپ بر مواد مختلفی را دارد . محصولات معمولی که با این روش چاپ می شوند کارتن های قهوه ای رنگ ، پاکت های ذرت و چیپس ، ظرف های ماست و حتی کاغذ دیواری است .

از چاپ فلکسو برای چاپ چه اقلامی استفاده می شود ؟

پیدایش فلکسوگرافی به اوایل سال های ۱۹۹۰ برمی گردد و مخترع آن (C.Holweg) است که روش چاپ فلکسو را برای چاپ پاکت و ساک کاغذی ابداع نمود. با پیشرفت هایی که در زمینه چاپ فلکسو صورت گرفته است، از آن به عنوان مناسب ترین روش برای چاپ بسته بندی استفاده می شود. برای چاپ تولیداتی مثل انواع پاکت کاغذی و پلاستیکی و کیسه های سلفون و دیگر محصولات، ماشین های تکمیلی دیگری نیز در یک خط کاری با ماشین چاپ فلکسو قرار گرفته تا امکان تولید محصولاتی مثل کت و تولید جعبه از رول چاپ شده فراهم شود.

ماشین های چاپ فلکسو با طراحی خاص برای چاپ و تولید انواع محصولات ساخته می شوند. این نوع ماشین ها اغلب برای چاپ کارهای پر تیراژ مناسب هستند و قابلیت چاپ انواع رول های کاغذ، مقوا، فویل، سلفون و نایلون را در ضخامت های مختلف دارند. ماشین چاپ فلکسو در انواع یک رنگ و چند رنگ ساخته می شود که معمولا بیش از 6 رنگ را چاپ می کند.

 از چاپ فلکسو برای تولید بعضی روزنامه ها نیز استفاده می شود. چاپ فلکسو گونه ای از چاپ برجسته محسوب می شود که از کیفیت بسیار بالاتری نسبت به چاپ های دیگر برجسته برخوردار است. چاپ فلکسو اغلب در صنعت بسته بندی کاربرد دارد.

مزایای چاپ فلکسوگرافی چیست؟ 

در حالی که فناوری پیشرفتۀ دیجیتال شیوۀ انجام کار توسط مشاغل را به هر طریق قابل تصوری تغییر داده است، گاهی اوقات روشی که در درازمدت از بوتۀ آزمون سربلند بیرون آمده بهتر در نظر گرفته می شود.

یک مثال عالی این امر چاپ فلکسوگرافی است. این نوع چاپ از نسل فناوری چاپ برجسته است که به مدت صدها سال از آن استفاده کرده ایم و هنوز هم اولین گزینه برای تیراژهای زیاد چاپ به کار رفته در بسته بندی، کارتن، چاپ پارچه و جعبه های مقوایی موجدار (کنگره ای) محسوب می شود.

برای سفارش جعبه های کنگره ای چاپی سفارشی در حجم بالا، هیچ نوع چاپی به پای چاپ فلکسوگرافی نمی رسد. در اینجا چند مثال از مزایای این نوع چاپ ارائه شده است:

سرعت – همانطور که قبلاً نیز اشاره شد، استفاده از غلتک های در حال چرخش و جوهر با خصلت خشک شوندگی سریع سبب می شود که در یک بازۀ زمانی بسیار کوتاه صدها جعبه را بتوان چاپ کرد. و از آنجا که برش و تا کردن می تواند به صورت درون خطی انجام شود، کل فرایند تولید را می توان در یک پروسۀ واحد انجام داد، و آن را بسیار کارآمد کرد.

هزینه – همانطور که می گویند، زمان معادل پول است. هنگامی که یک کار چاپ فلکسوگرافی راه اندازی و اجرا شد، خروجی بسیار بالایی را در ازای کار و تلاش بسیار محدود انسانی ارائه می دهد و مواد مصرفی آن مانند جوهر نیز کم هزینه هستند.

قابلیت اطمینان – چاپگرهای فلکسوگرافی معمولاً به تعمیر و نگهداری کمی نیاز دارند و از قیمت خرید پایین و بهره برداری ارزان برخوردار هستند. به همین دلیل هزینه های چاپ برای مشتری کاهش می یابد و به نفع مشتری است.

دوام – در حالی که هزینه ای برای ساخت صفحه های چاپی وجود دارد، اما پس از ایجاد، این صفحات اغلب دارای قابلیت تحویل میلیون ها چاپ قبل از مستعمل شدن می باشند.

ظاهر حرفه ای – هیچ یک از موارد فوق اهمیت ندارد مگر اینکه محصول نهایی عالی به نظر برسد. چاپ مستقیم فلکسوگرافی در ارائۀ نتایج واقعاً چشمگیر شهرت دارد. یکی از حوزه هایی که چاپ فلکسوگرافی واقعاً در آن می درخشد، چاپ مناطق بزرگی از یک رنگ جامد یا الگوی جامد است.

از محاسن مختلف چاپ فلکسو به دو مورد زیر اشاره می شود

  • در سیستم مرکب رسانی می توان از مرکب های نیمه فرار و فرار استفاده کرد که برای چاپ بر روی انواع متریال مناسب بوده و بدون صرف انرژی زیادی خشک می شوند.
  • هزینه پیش از چاپ فلکسو نسبت به رقیب اصلی آن در صنعت بسته بندی یعنی چاپ گراور به طور چشم گیری پایین تر است.

مزایای چاپ فلکسو برای چاپ بسته بندی چیست ؟

چاپ فلکسو تقریبا در تمامی بخشهای چاپ بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با چاپ بر روی کاغذ و مقوای موج دار، نتایج بسیار خوبی از چاپ را کسب خواهیم کرد. چاپ فلکسو به طور خاص برای رنگهای یکدست و الگوها بسیار مناسب است.

چاپ فلکسوگرافی هم از روشهای دیگر ارزانتر است و هم طی چند سال اخیر، نوآوریهای بسیاری در زمینه مرکب، پیش از چاپ و طراحی ماشین چاپ داشته است.

چاپ فلکسو یکی از پررشدترین فناوریهای چاپ محسوب می شود که به خاطر ویژگیها و حد بالای سازگاری آن با شرایط مختلف، برای طیف بزرگی از محصولات کاربرد دارد. یکی از زمینه های مهم فعالیت چاپ فلکسو، بسته بندی مواد غذایی ست.

از چاپ فلکسو میتوان برای چاپ انواع ساک دستی آماده، کیسه ها، تقویم و چاپ ست اداری، چاپ کتاب، کاغذ دیواری و… و برای انواع بسترهای پلاستیک، پلیمر، پارچه، فلزات نیز استفاده کرد.

پیشرفتهایی که در نرم افزارها، پیش از چاپ و فناوری کلیشه چاپ فلکسو صورت گرفته، چاپ فلکسو را در رقابتی تنگاتنگ با چاپ دیجیتال قرار داده است و در برخی جنبه ها مثل اقتصادی بودن فرآیند، از آن پیشی نیز گرفته است.

فلکسوگرافی دارای مزیتهای زیادی مثل استفاده از رنگهای اسپات، و عملیات تکمیلی مانند فویل کوبی، پرفراژ، امباسینگ و لمینت است که آنها را با هزینه به صرفه تری نسبت به اکثر فرآیندهای دیگر انجام می دهد.

چاپ فلکسوگرافی این قابلیت را دارد که از مرکب های غیر سمی استفاده کند، همچنین این مرکب ها به سرعت خشک میشوند. همین ویژگی باعث می شود که این فرآیند در چاپ بسته بندی محصولات غذایی بسیار محبوب باشد.

 از چاپ فلکسو برای چاپ کارتن شیر، انواع غذاهای سرد و گرم، بطری نوشیدنی و لیوان های یکبار مصرف استفاده می شود.

از آنجایی که از چاپ فلکسو به خاطر امنیت مرکب آن، برای محصولات غذایی استفاده می شود، از آن می توان برای بسته بندی اکثر محصولات دارویی هم استفاده کرد. از این فرآیند می توان برای چاپ کیف ها و کیسه های بهداشتی، بسته بندیهای پلاستیکی، کاغذ پیچ های از جنس فویل و بسته بندیهای مقوایی هم استفاده کرد.

قابلیت چاپ فلکسو بر انواع بسترهای هموار یا ناهموار، پوشش دار یا بدون پوشش، متخلخل یا غیر متخلخل، باعث میشود که این فرآیند برای چاپ بسته بندیهایی که قرار است برای مدت زیادی در انبارها بمانند و یا به نقاط دورتر منتقل شوند، هم بسیار کاربرد دارد.

هیچ شکی نیست که همه محصولاتی که در خرده فروشی ها دیده می شوند، نیاز به لیبل دارند. حالا چه این لیبل در کارخانه و توسط ماشین بر روی بسته بندی قرار بگیرد و چه به شکل دستی و توسط فروشنده. برای حل این مشکل معمولا از لیبلهای پشت چسبدار استفاده می شود. چاپ فلکسو بهترین فرآیند برای چاپ لیبل‌های پشت چسبدار است.

تکنولوژی های جدید و پیشرفته‌ی چاپ فلکسو، در مرحله‌ی پیش از چاپ، تولید پلیت چاپ و تکنولوژی دستگاهی، برای تولید تصاویر با کیفیت مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین این فرآیند چاپ، برای چاپ رنگهای خاص و ویژه بر روی فیلم‌های ارتجاعی و چسبنده، پارچه پشمی و سلولز، پلاستیک و آلومینیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی از قسمت‌های خاص و ویژه، کیفیت گراور و چاپ افست تقریبا بدست خواهد آمد.

1. ارزان بودن پلیت
2. خشک شدن سریع مرکب
3. امکان چاپ بر روی مواد مختلف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *